مبدأ و مقصد برخی از حمل ها در خارج از کشور ایران بوده و کشور ایران تنها در مسیر حمل قرار داشته و فقط کالا در محدوده کشورایران حمل می شود.
بیمه نامه های مربوط به این نوع حمل ها را بیمه نامه های ترانزیت و یا عبوری می گویند و نرخ و شرایط بیمه نامه های صادراتی عیناً برای آنها مورد استفاده قرار می گیرد
این بیمه نامه در چارچوب و مقررات بین المللی کلوزهای A وB و C انستیتوی بیمه گران لندن و کلوز توتال لاس تحت پوشش قرار می گیرند.
مجموعه شرایط (A)
(۱) – این بیمه همه خطرهایی را که منجر به تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه می شود به جز موارد استثنا شده در بندهای ۴، ۵، ۶، ۷ راپوشش میدهد.
مجموعه شرایط (B)
(۱) – این بیمه خطرات زیر به جز موارد استثنا شده در بندهای ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش میدهد.
(۱/۱) – تلف شدن یا آسیب دیدن مورد بیمه که به طور منطقی مرتبط با یکی از موارد زیر باشد:
- (۱/۱/۱) – آتش سوزی یا انفجار.
- (۲/۱/۱) – بهگل نشستن ، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور.
- (۳/۱/۱) – واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی.
- (۴/۱/۱) – تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی بهغیر از آب.
- (۵/۱/۱) – تخلیه کالا در بندر اضطراری. (۶/۱/۱) -زلزله، آتشفشان یا صاعقه
(۲/۱) – تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- (۱/۲/۱) – فداکردن کالا در جریان خسارت عمومی.
- (۲/۲/۱) – به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی یا به دریا افتادن کالا از روی عرشه کشتی.
- (۳/۲/۱) – ورود آب دریا، دریاچه یا رودخانه به کشتی، شناور، محفظه کالا، کانتینریا محل انبار.
(۳/۱) – تلف شدن کلی هر بسته در کشتی یا شناور و یا تلف کلی هر بسته بهعلت افتادن بههنگام بارگیری و یا تخلیه کشتی یا شناور.
مجموعه شرایط (C)
خطرات تحت پوشش
(۱) – این بیمه خطرات زیر به جز موارد استثنا شده در بندهای ۴، ۵، ۶، ۷ را پوشش میدهد.
(۱/۱) – تلف شدن یا آسیب دیدن مورد بیمه که به طور منطقی مرتبط با یکی از موارد زیر باشد:
- (۱/۱/۱) – آتش سوزی یا انفجار.
- (۲/۱/۱) – بهگل نشستن ، زمینگیر شدن و برخورد با کف دریا، غرق شدن یا واژگون شدن کشتی یا شناور.
- (۳/۱/۱) – واژگون شدن یا از راه یا از خط خارج شدن وسیله حمل زمینی.
- (۴/۱/۱) – تصادم یا برخورد کشتی، شناور یا هر وسیله حمل دیگر با هر جسم خارجی بهغیر از آب.
- (۵/۱/۱) – تخلیه کالا در بندر اضطراری.
(۲/۱) – تلف شدن یا آسیب دیدن کالای مورد بیمه که علت آن یکی از امور زیر باشد:
- (۱/۲/۱) – فداکردن کالا در جریان خسارت عمومی.
- (۲/۲/۱) – به دریا انداختن کالا جهت سبک سازی کشتی
استثنائات
(۴) – این بیمه به هیچ وجه شامل خطرات زیر نمیگردد:
- (۱/۴) – تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه قابل انتساب به سوء عمل ارادی بیمهگذار
- (۲/۴) – نشت و ریزش عادی، کسری عادی وزن یا حجم و یا فرسودگی و پوسیدگی عادی کالای مورد بیمه.
- (۳/۴) – تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از کافی نبودن یا نامناسب بودن بسته بندی یا آماده سازی کالای مورد بیمه مشروط بر اینکه بسته بندی یا آماده سازی قبل از شروع این بیمه انجام شده یا به وسیله بیمه گذار یا کارکنان او انجام شده باشند و تحمل مقابله با حوادث معمول در سفر بیمه شده را نداشته باشد.( در موارد مربوط به این شرط ،” بسته بندی ” شامل چیدن کالای مورد بیمه در کانتینر هم هست وکارکنان جزو پیمانکاران مستقل محسوب نمیشوند).
- (۴/۴) – تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه به علت عیب ذاتی یا ماهیت کالای مورد بیمه.
- (۵/۴) – تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ایکه علت آن تاخیر باشد، حتی اگر این تاخیر ناشی از خطرات بیمه شده باشد(بهاستثناء هزینه های قابل پرداخت بر اساس بند ۲).
- (۶/۴) – تلف شدن ، آسیب دیدن یا هزینه ناشی از اعسار یا ورشکستگی مالکان، مدیران، اجاره کنندگان یا گردانندگان کشتی یا قصور در انجام تعهدات مالی از طرف یکی از آنها، به شرط اینکه بیمه گذار در هنگام بارگیری کالای مورد بیمه در کشتی ، از این امر مطلع بوده یا بایستی طبیعتا در جریان معمول تجارت خود از این مسئله آگاه باشد که این اعسار و یا ناتوانی مالی میتواند مانع از ادامه عادی سفر گردد. این استثنا در صورتی که قرارداد بیمه به طرف دیگری ( طرف مدعی خسارت) واگذار شده باشد که آن طرف موضوع بیمه را با حسن نیت و تحت قرارداد الزام آور خریداری کرده یا با خرید آن توافق نموده است ، اعمال نمی گردد.
- (۷/۴) – تلف شدن، آسیب دیدن یا هزینه ای که مستقیم یا غیر مستقیم به علت یا ناشی از کاربرد هر نوع سلاح یا وسیلهای باشد که با انرژی اتمی یا شکست هستهای و یا ترکیب هسته ای یا واکنش مشابه دیگر یا نیرو یا ماده
- شرایط TOTAL LOSS
این شرط از بین رفتن کلی کالا در یک مرحله و در نتیجه آتشسوزی و یا غرق وسیله نقلیه را پوشش میدهد. این نوع پوشش حداقل پوشش بیمهای در هر حمل را فراهم میآورد و تقریباً در سطح جهان منسوخ شده است لیکن در کشور ایران هنوز هم طرفداران فراوانی دارد.